Leptine dieet – gezond afvallen met leptine

Leptine Dieet:

Leptine wordt ook de ‘obesitas hormoon’, ‘vet hormoon’ of ‘honger hormoon’ genoemd. Toen wetenschappers leptine ontdekten in 1994, ontstond opwinding over het potentieel van de hormoon. Leptine zou ingezet kunnen worden als gewichtsverlies behandeling voor mensen met obesitas. Het is nooit de knaller geworden waar men op had gehoopt, maar door de rol van de hormoon te begrijpen, kan het alsnog worden gebruikt om gezond mee af te vallen.

Leptine en insuline zijn twee belangrijke hormonen voor iedereen die wil afvallen. Als een of beide van deze hormonen afwijkt kan het gewichtsproblemen veroorzaken. Te veel of te weinig van het hormoon kan tot overgewicht leiden en maakt het bijna onmogelijk om af te vallen. Te weinig leptine, en het lichaam en het lichaam zal ‘zuinig’ omgaan met energie, waardoor afvallen onmogelijk wordt gemaakt. Te veel leptine en het lichaam kan ongevoelig worden voor leptine. In beide gevallen is er zowel geen gevoel van verzadiging, en het lichaam verbrandt weinig vet.

Mensen die serieus willen afvallen kunnen er veel aan hebben om goed na te denken, erover te lezen en aandacht besteden aan hun hormonen. Door leptine en insuline onder controle te krijgen is gezond afvallen gemakkelijk! Wanneer de hormonen niet onder controle zijn, is afvallen vrijwel onmogelijk.

Tot op vandaag de dag is het internet vol met sites die leptine supplementen verkopen. Een aantal vragen zijn aan de orde, en die zullen we zo goed mogelijk beantwoorden:

Wat is leptine eigenlijk precies ?

Het is een hormoon die veel invloed heeft op de manier waarop wij honger beleven.

Hoe beïnvloedt de hormoon gewicht en eetlust, en andere aspecten van de gezondheid?

Het is niet onze obesitas hormoon, zoals wetenschappers aanvankelijk dachten. Het is onze honger hormoon.

Leptine is een hormoon-eiwit dat gemaakt wordt in de vetcellen. Vervolgens circuleert het in de bloedbaan, waarna het naar de hersenen gaat. Het aanmaken van de hormoon is dus de manier waarop de vetcellen de hersenen vertellen dat het lichaam genoeg energie heeft opgeslagen en dat de persoon in feite vol is.

Leptine vertelt de hersenen dat genoeg energie is opgeslagen in de vetcellen zodat het lichaam voorlopig alle metabolische processen waarbij veel energie wordt verbruikt kan blijven uitvoeren.

Wanneer leptine spiegels boven een bepaalde drempel komen, stellen de hersenen vast dat er meer dan genoeg energie is. Dit betekent dat het lichaam energie (vet) kan blijven verbranden op een normale tempo.

Dit is het belangrijkste punt van de leptine dieet. Het lichaam moet vet altijd blijven verbranden, en er niet ‘zuinig’ mee doen. Er moet gezorgd worden dat er altijd genoeg van de hormoon in de vetcellen gemaakt wordt voor de hersenen, zodat de hersenen opdracht blijven geven veel vet te verbranden.

Helaas, wanneer veel mensen aan een dieet doen, gaan ze minder te eten, waardoor hun vetcellen opgeslagen energie verliezen. Dan vermindert de productie van de hormoon leptine en begint het lichaam ‘zuinig’ te doen.

Erger nog, veel mensen eten zelfs tijdens een dieet veel zetmeel en andere suikers, waardoor ze hoge insuline spiegels houden. Hoge insuline spiegels betekenen dat het lichaam zoveel mogelijk energie gaat opslaan.

De combinatie van hoge insuline en lage leptine spiegels.

Niets is erger voor mensen die willen afvallen dan de combinatie van te hoge insuline en te lage leptine spiegels. In deze situatie gaat het lichaam vanwege de insuline zoveel mogelijk energie opslaan. Tegelijkertijd doet het lichaam extra zuinig met de energie dat het in de vetcellen opslaat. Om af te vallen moeten de hormoonspiegels worden omgedraaid.

De leptine drempel

De ‘drempel’ is wanneer te weinig leptine wordt gemaakt. Dit is wanneer het lichaam extra zuinig gaat doen met opgeslagen vet. Als het lichaam zo zuinig doet is afvallen niet mogelijk, en heeft een afvallen dieet weinig zin. De sleutel is dus om boven de drempel te blijven.

Wat gebeurt er als er te weinig van de hormoon wordt aangemaakt?

Het lichaam denkt soms tijdens een dieet dat je aan het verhongeren bent. De energie-inname is afgenomen, en waarschijnlijk ben je gewicht aan het verliezen. Als het zo door gaat zal de leptine niveau onder de persoonlijke drempel komen. Wanneer dit het geval is, weten de hersenen dat er honger is, en geven ze de opdracht extra zuinig met energie om te gaan. De hersenen zeggen: ‘Ik heb veel minder energie aan boord dan ik gewend ben… Hongersnood’! Dit is niet goed: prestaties verminderen en afvallen lukt niet.

Hoe hoog ligt de drempel?

Het overschrijden van de drempel kan gebeuren bij verschillende hoeveelheden leptine in het bloed (hoge hormoonspiegels). Het is afhankelijk van wat de persoonlijke drempel is van de persoon. Bij iedereen is het anders. Mensen bij wie de drempel niet snel wordt bereikt, kunnen makkelijker afvallen door weinig te eten.

Lees verder op AfvallenTips.com

Te veel leptine

Leptine is een hormoon dat geproduceerd wordt in de vetcellen. Het stuurt signalen naar de hersenen om te laten weten dat je vol bent en moet stoppen met eten. Het geeft ook bij de hersenen aan de stofwisseling op te voeren.

De aanwezigheid van te veel leptine is gekoppeld aan zwaarlijvigheid. Wanneer er teveel leptine in het bloed is, neemt leptine gevoeligheid af. Het resultaat is een verhoogde eetlust, evenals verminderde spijsvertering.

Studies bij ratten

Er zijn studies gedaan bij ratten met leptine injecties. De studies tonen aan dat geïnjecteerde ratten een positief effect ondergingen op zowel de stofwisseling en honger. Het effect was echter minimaal of zelfs omgekeerd bij ratten met reeds bestaande obesitas.

Als we de bevindingen toepassen op mensen kunnen we stellen dat injecties met de hormoon mensen kunnen helpen die te weing eten en bij wie de stofwisseling te traag is, maar het is niet geschikt voor obestitas.

Voedingsmiddelen rijk aan Leptine

De hormoon leptine kan niet oraal toegediend worden omdat het lichaam leptine niet kan verwerken in de darmen. Voedingsmiddelen rijk aan het hormoon hebben geen significante invloed op gewichtsverlies, gewichtstoename of onbedwingbare trek. Het lichaam niet in staat is de leptine te absorberen door het darmkanaal.

Het hormoon wordt geproduceerd in de vetweefsel. Er is geen leptine-rijk voedsel dat ertoe zal leiden dat de leptine niveaus gaan stijgen. Er zijn wel voedingsmiddelen die de gevoeligheid voor leptine kunnen helpen verhogen of verlagen. Voedingsmiddelen die leptine signalen de hersenen helpen bereiken, vertellen de hersenen om het eetlust af te sluiten en te beginnen met het verbranden van vet. Het resultaat is dat er minder honger is, wat kan leiden tot gewichtsverlies.

Voedingsmiddelen die de gevoeligheid voor leptine verlagen

Het eten van veel koolhydraten kan een van de grootste hindernissen zijn voor het herstel van de gevoeligheid voor leptine. Hoge koolhydraten concentraties komen voor in voedingsmiddelen zoals zetmeel, bloem en aardappelen. Deze koolhydraten bevatten in bewerkte voedingsmiddelen vaak ook suiker. Dit draagt allemaal bij tot een verminderde gevoeligheid voor de hormoon. Het eten van grote maaltijden of het eten van te veel kan ook leiden tot een afname van de gevoeligheid voor leptine.

Voedingsmiddelen die de gevoeligheid voor leptine verhogen

groenten eten is goed voor de gevoeligheid voor leptine

Groenten eten is goed om de gevoeligheid voor leptine te stimuleren.

Het eten van voedsel dat evenwicht van de hormonen leptine en insuline wordt aangeraden. Voedsel dat de gevoeligheid voor leptine kan herstellen en leptine signalen beter bij de hersenen aan laten komen zijn ideaal. Eiwitten in plaats van brood voor het ontbijt is een stap die genomen kan worden om te beginnen de gevoeligheid voor leptine herstellen. Vezelrijk voedsel in de vorm van bladgroenten en de juiste vetten, bijvoorbeeld uit vette vis en olijfolie, zijn essentieel. Kokosolie is ook gezond. Probeer margarine te vermijden. Biologische grasboter is ook gezond. Frituurvet van de snackbar is absoluut niet geschikt.

Diëten om leptine gevoeligheid te herstellen

Een aantal diëten zijn geschikt om leptine gevoeligheid te beïnvloeden. Voor veel mensen is het nodig suikerverslaving onder controle te krijgen. Voorbeelden van diëten die geschikt zijn: de Candida dieet en PDS dieet (prikkelbare darm syndroom dieet).

Deze diëten hoeven niet streng gevolgd te worden, maar werken goed omdat ze ook verminderde suiker en zetmeel inname aanraden. Het lichaam heeft tijd nodig om te detoxen en herstellen en te wennen aan gezonde hormoonspiegels.